Tekster / Skrivekunst
Udvalgte essays, klummer, reportager
Information, Essay, Nanna Goul, 2018
Heksen er en heltinde i vor #MeToo tidsalder
Heksefiguren har igennem århundreder fungeret som en karikeret arketype, man har brugt til at fastholde kvinden i den position, man – mænd – anså for mest formålstjenstlig: Et børneædende seksuelt kaotisk væsen. Men nu har tiden ændret sig. Og med #MeToo vokser en ny og positiv heksefigur ud af flammerne
Af Nanna Goul
22. juni 2018
Luk øjnene, tænk på en heks, svar ærligt: Hvordan ser heksen ud? Hvad er det første billede, der falder dig ind?
Er heksen – som i filmen The Witch fra 2015 – en uimodståelig kvinde med mørke lokker, der afliver spædbørn og ved midnatstide åbner sit skød for Djævlen? Eller er heksen mere upåfaldende, lever hun iblandt os som en køn blondine, ja endda som en hidsig husmor fanget i forstadslivet som i den populære amerikanske tv-serie Bewitched (1964–72)? Ligner heksen Danmarks autentiske nationalheks nummer et, Dannie Druehyld – en økologisk naturtilbeder, som med spids hat laver urteafkog i Rold Skov? Eller er hun ligesom i eventyrene: en gammel, krumrygget og hæslig kvinde med en vorte på næsen, der flyver gnæggende rundt på sin kost?
Billederne af heksen – i fiktionen, populærkulturen og i virkeligheden – har gennem tiden nok været udsat for en moderat variation, men alligevel må vi konstatere, at intet har aflejret sig i vores vestlige kulturkreds, som det negativt bestemte billede af heksen fra folkeeventyrene og de grotesk fantasifulde ideer om kvindens væsen, der kom frem under hekseprocesserne – ikke mindst forårsaget af kvindehadets ultimative bibel Heksehammeren (1487).
Her koblede de to forfattere og inkvisitorer bag, Jakob Sprenger og Heinrich Kramer, hekseriet nøje sammen med kvinden, idet de mente, at kvindens svage natur og begavelse gjorde hende langt mere modtagelig for Djævlens påvirkning, end det var tilfældet for mænd. Især var det dog kvindens seksualitet, der førte til hekseri. Ifølge de to tyske forfattere var kvindens kødelige lyster nemlig umættelige, og kvinder ville gøre alt for at tilfredsstille deres behov – tilmed dyrke seksuelt samkvem med Djævlen.
Heksen i politik
Forestillingerne om heksene, sådan som de blev fremkaldt under hekseprocesserne og i folkeeventyrene, sidder på rygraden af vores kultur som en arketype, vi igen og igen vender tilbage til – også selv om vi ikke vil det. Det er billedet af den onde, børnefjendtlige og seksuelt kaotiske kvinde, der ligger og gnægger i underbevidstheden. Og billederne dukker frem, når stærke kvinder målrettet nærmer sig magtens tinder.
Under den amerikanske valgkamp i 2016 fik Hillary Clinton belejligt kælenavnet The Wicked Witch of the Left – og blev på de sociale medier udstyret med en heksehat og sat overskrævs på en kost, når hun da ikke også blev malet grøn i ansigtet akkurat som en af heksene fra Troldmanden fra Oz, netop kendt som The Wicked Witch of the West.
På samme måde gik medierne i selvsving, da den britiske premierminister Theresa May sidste år kom for skade at grine på en upassende måde under en debat i det britiske parlament. Ifølge kommentatorer var latteren ’ond’, ’dybt foruroligende’ og ’robotagtig’, og de måtte som det naturligste i verden stille spørgsmål ved, om Theresa May overhovedet var en menneskelig inkarnation. Kort efter kunne man på de sociale medier også se den britiske premierminister iklædt spids heksehat og kost.
På den led bruges heksestemplet stadig til at dæmonisere kvinder, der stikker næsen for langt frem. Hvis mandlige statsledere er kyniske, strategiske og kølige, tager vi det som et tegn på, at manden er kløgtig og professionel. Hvis kvinden opleves med de samme egenskaber i en tilsvarende position, er det med fare for at blive stemplet som udspekuleret, umenneskelig, ond og ultimativt som en heks. Og det siger næsten sig selv, at vi ikke ønsker os en heks som regeringsleder for landet. For i vores vestlige kultur er vi siden barnsben blevet opdraget med, at heksen er én, vi skal frygte.
Når vi som børn fik læst højt af Brødrene Grimms eventyr, var det imidlertid aldrig inkompetence, lav intelligens eller dovenskab, man identificerede som det farlige ved heksen. Tværtimod. Når man læser om heksen og hendes artsfæller i folkeeventyrene – her tænker jeg primært på den onde stedmor og den onde dronning – er de typisk fremstillet som begavede, handlekraftige og magtfulde kvinder. Problemet er blot, at de bruger deres kræfter i ondskabens tjeneste.
Et samfundsomstyrtende potentiale
Lad os tage Brødrene Grimms eventyr om Hans og Grete som et eksempel. Her er den onde stedmor så retorisk kløgtig, at hun får overtalt en far til at efterlade sine børn langt ude i skoven, så de aldrig kan finde hjem igen. Stedmoren er altså ikke bare listig, hun er også aktiv og udnytter den magt, hun har over faren.
Ude i skoven møder Hans og Grete så heksen, der på mange måder er et spejlbillede af deres onde stedmor, som også ønsker dem ombragt. Heksen ønsker dem tilmed bagt i ovnen. Heksen er altså både forlokkende og dødbringende. Et billede vi også genkender af kvinden i varianten femme fatale, som i øvrigt går så langt tilbage som til sirenerne i den græske mytologi, der gør nøjagtigt det samme, men bare lokker med andre søde varer til fuldvoksne mænd som Odysseus – varer primært fra sexshoppen.
I forhold til Hans og Grete-heksen er det i øvrigt karakteristisk, at hun ikke blot vil myrde de to børn, nej, hun vil tilberede dem og spise dem. Her får ondskaben en ekstra dimension, for som bekendt bor heksen jo i et sukkersødt pandekagehus, så hun har for så vidt rigeligt med føde og er ikke døden nær af sult. Nej, heksen foretrækker simpelthen stegt barn frem for pandekager. Heksen har dermed en grundlæggende foruroligende sult, der ikke blot er ond, men grundlæggende mystisk og angstfremkaldende.
Spørgsmålet er, hvad vi skal lægge i det, for det er på ingen måde en sjældenhed, at hekse eller onde stedmødre ønsker at dræbe og spise deres stedbørn. Man kan naturligvis forstå det som en handling, der gør heksen skyldig i det ultimativt forbudte: at hun ofrer uskylden for egen vindings skyld. Men man kan også læse det som et ultimativt oprør mod den funktion og rolle, som kvinden har fået tildelt i det samfund, folkeeventyret spejler. Det være sig rollen som mor, som omsorgsgiver og familiekoordinator.
Man kunne måske sige, at ved at spise børnene går heksen imod samfundets funktionelle bestemmelse af hende. Hun vender det, som samfundet bestemmer som hendes nytteværdi på hovedet og destruerer det, som samfundet vil, at hun skaber. Derfor må heksen naturligvis også placeres langt ude i skovene, uden for civilisationen og fællesskabets regler og rammer. Heksen har et samfundsomstyrtende potentiale, og hvis hun boede iblandt os ville samfundet være i konstant fare for at kollapse.
Hvis folkeeventyrene i os har aflejret en forestilling om heksen som den farlige kvinde, advarslen for alle kvinder, er det imidlertid også interessant at se på heksens modsætning i denne kontekst – og dermed på, hvordan forbilledet ser ud. Og selv om det måske ikke er decideret chokerende, at folkeeventyret især promoverer den godhjertede, uskyldige og smukke unge pige, er det til gengæld overraskende, i hvor høj grad folkeeventyrenes forbilledlige kvinder udstyres med passive og martyrlignende karaktertræk.
Hvis vi eksempelvis ser på folkeeventyret Sol, måne og Talia fra 1634, som er en tidligere og mere oprindelig udgave af det eventyr, som vi i dag kender som Tornerose, er der en række påfaldende forskelle. I eventyret nedskrevet af italieneren Giambattista Basile, er Talia (alias Tornerose) måske også blevet lagt i et fortryllet koma, men alle tror faktisk, i Sol, måne og Talia, at Talia er død.
Dette forhindrer imidlertid ikke en forbipasserende konge fra et andet rige i at forgribe sig på hende, da han ser hendes skindøde skønhed. Og kun fordi vi befinder os i et eventyr, beskrives akten som en romantisk kærlighedsgestus, der også gør Talia gravid.
Senere, mens Talia stadig er skindød, føder hun så to tvillinger og vågner først op, da en af babyerne bryder den komatøse forbandelse. Senere kommer barnefaderen og kongen, der naturligvis allerede er gift, igen forbi, og da bliver de meget forelskede, for ægte prinsesser hænger sig åbenbart ikke i en voldtægt.
Kongen indleder således et dobbeltliv med denne bonusfamilie bestående af Sol, Måne – som tvillingerne hedder – og Talia. På et tidspunkt opdager hans ægte dronning og hustru så denne forbindelse, og i raseri forsøger hun at ombringe tvillingerne på samme måde, som Snehvides stedmor – den onde dronning – gjorde: Hun hidkalder de to børn, beder sin kok om at dræbe dem og servere dem i ikke mindre end 100 retter til faderen om aftenen. Kokken forbarmer sig og lader de to børn overleve, men da kongen opdager dronningens plan, udviser han ingen nåde: Han dræber dronningen på stedet og løser dermed problemet med lidt for mange koner. Nu kan han endelig gifte sig med Talia – og de kan på folkeeventyrligt vis leve lykkeligt til deres dages ende.
I Sol, måne og Talia er det ikke bare bemærkelsesværdigt, at den onde stedmor igen bruger børnene – og deres potentiale som fødevarer – for at fastholde sin magtposition, men også at den, der endelig overtager hendes position, Talia, er en prinsesse, der ikke blot er skindød det meste af tiden, men også omfavner voldtægt og smånekrofile romancer.
Men Talia står ikke alene. Man kunne nævne en række, men lad det være nok her at nævne Snehvide, der netop også er en godhjertet, uskyldig og passiv kvinde, der skjuler sig for sin handlekraftige onde stedmor og heks, der til sidst har held med at forgifte hende. Herved træffer også Snehvide sit livs kærlighed, mens hun ligger skindød i kisten (og møder ham derved netop ikke), men også denne Prince Charming kan ikke modstå et yndigt lig, så han slæber afsted med The Dead Beauty in the Box, mens omstændighederne vil, at det forgiftede æblestykke ryger ud af Snehvides mund, og at hun derved bliver levende igen.
I en række folkeeventyr er fortællingen altså ikke blot, at den forbilledlige kvinde udholder alt (inklusive voldtægt), er passiv og godhjertet – men simpelthen, at hun er allermest attråværdig, når hun er død eller i det mindste simulerer denne tilstand.
Heksen i lyset af #MeToo
Disse to arketypiske billeder af henholdsvis heksen og den gode, udholdende kvinde er ikke mindst interessant, når man ser på dem i lyset af den #MeToo-kampagne, der det seneste års tid har rystet de fleste og afsløret magtmisbrug og overgreb på kvinder verden over.
For den globale kultur, der har set igennem fingre med daglig hyggesexisme og deciderede ulovlige overgreb på kvinder, har kun kunnet eksistere, fordi både mænd og kvinder på arbejdspladsen har haft en fælles forestilling om, hvordan den gode kvindelige medarbejder ser ud. Og hun ligner netop den gode, udholdende og passiviserede kvinde fra eventyrerne: Hun skal bage kage til fællesskabet, komme med en venlig kop kaffe til sin chef, sørge for gaver, når nogen har fødselsdag, og i øvrigt forholde sig passivt, hvis nogen gramser på hende eller dét, der er værre. For hvis hun begynder at råbe op, så ryger hun fra den positivt valoriserede kategori over i den negativt bestemte – og altså heksens. For det er heksen, der råber op og skaber ballade, som ikke gider udføre sine moderlige pligter og med sin eksplosive handlekraft bliver en bombe under hele foretagendet.
Under #MeToo har man også oplevet en del modstand, der netop er gået på, at hele verden nu bliver krænket af det rene ingenting, at krænkelsesparatheden er ude af kontrol, og at en række kvinder, der ikke har været udsat for decideret ulovlige overgreb, måske skulle begynde at slappe lidt af. Så farligt er det altså heller ikke at blive klasket i numsen, og er man ikke også lidt af en puritaner og temmelig snerpet, hvis man ikke kan tage den slags?
Det er klart, at #MeToo kan misbruges, at anklager kan være uretmæssige og ude af proportioner, og det er indlysende nok afgørende, at #MeToo ikke bliver anvendt som en hævnstrategi til at udføre personlige og karrieremæssige overgreb på mænd, der ikke har begået ulovligheder.
Når det er sagt, er der et mærkeligt modsætningsforhold deri, at kvinder, der ikke kan klare et klap i numsen, betragtes som sure, snerpede og krænkelsesparate, mens de, der lystigt selv smider tøjet og udsender seksuelle invitationer, betragtes som promiskuøse ludere (og ludere trækker som bekendt deres serienummer i samme skuffe som heksene). Ærligt talt, hvordan kan man som kvinde navigere i det? Er den eneste vej virkelig at følge den, som Snehvide og Talia betræder, hvor kvinden tager sig mest attraktiv ud for manden, hvis hun er passiv, initiativløs og blot er modtager og hylster for mandens seksuelle gerninger?
Det burde være tydeligt, at det ikke er en fremtid, som nogen kan leve med, hverken mænd eller kvinder, og heldigvis er det da også netop, hvad en bevægelse som #MeToo viser os. Sådan som jeg ser det, er #MeToo netop også et oprør mod disse to arketypiske kvindebilleder fra eventyrene, hvor man især forsøger at gentænke heksens figur og fremhæver en række af hendes egenskaber som forbilledlige. Hvor man med andre ord valoriserer heksen og hendes oprør positivt.
Historisk set opstod den første store gentænkning og -fødsel af heksen som figur i kølvandet på 1968 og i forlængelse af kvindebevægelsen både i Europa og i USA. Dannie Druehyld har et sted sagt, at ideen om at tage hekseidentiteten på sig opstod på Femølejren, hvor det i en samtale mellem en række kvinder kom frem, at alle havde oplevet at blive kaldt for hekse. Så hvorfor ikke ultimativt tage det på sig? Hvorfor ikke indlægge en positiv værdi i en figur, der netop gjorde op med alle de patriarkalske forestillinger om det en kvinde burde være?
Ud af beslægtede tanker fra kvindebevægelsen opstod også den amerikanske bevægelse W.I.T.C.H. – Women’s International Terrorist Conspiracy for Hell – helt præcist på halloween i 1968 i New York. Også denne politiske bevægelse brugte aktivt heksens stereotype ikonografi med spidse hatte og koste til at demonstrere – og kaste forbandelser – imod blandet andet Wall Street (Markedet var i øvrigt ikke helt uimodtageligt, det forlyder, at aktiemarkedet dagen efter faldt med 13 point). Og W.I.T.C.H.’s definition af heksen var i den grad en identifikation af kvindefrigørelsens projekt. Det forlød: »Man kan ikke melde sig ind i W.I.T.C.H. Men hvis du er kvinde og tør se ind i dig selv, så er du en heks.«
Denne grundlæggende tankegang, hvor man for at styrke sin egen marginaliserede position viser sit brændemærke frem som et adelsmærke i stedet for at skjule det, er jo i øvrigt heller ikke en sjældenhed – heller ikke i litteraturhistorien.
Oplagt er det at tænke på den amerikanske forfatter Herman Melvilles kamp mod den puritanske opfattelse af skønlitteraturen som et djævelsk foretagende i 1800-tallet. Fiktion var farlig, fordi den kunne føre fantasien på afveje. I sin forfatterpraksis førte det blandt andet til, at Melville aktivt tog djævelskaben på sig og konkret arbejdede med det, han kaldte »The Power of Blackness«. Hvilket ikke mindst førte til klassikeren Moby Dick og denne mørke romans motto ud i skabelsen: »Jeg døber dig ikke i Faderens, men i Djævlens navn.«
Heksen i en positiv gentænkning
Denne måde at omfavne omverdens brændemærkning har også appelleret til en lang række forfattere – både nu og i og omkring 1970’ernes kvindebevægelse. Forfatteren Erica Jong udgav i 1981 den delvist feministiske, digteriske og håndbogsagtige bog Hekse, hvor hun blandt andet konstaterede, at »ved at forstå hekseskikkelsen når vi langt i forståelsen af det dybtliggende kvindehad, der støttes næsten alle vegne i vores kulturkreds. Det er livsvigtigt, at vi prøver ikke at opfatte de religiøse myter som uforanderlige gude- (eller gudinde-) givne sandheder, men som spejlbilleder af det menneskelige samfund og menneskenes angst«.
Også Jongs danske spejling, nemlig Suzanne Brøgger, beskrev i sit essay fra 1976 »Hvad skal vi med Hexe«, at heksen netop kunne tjene som en oplagt rollemodel for tidens kvinder, nu da den stereotype kvinderolle ikke længere var gangbar. At heksen med andre ord kunne fungere som den nye tids ideal.
Samme tanke synes at florere i tiden op til og efter #MeToo-bevægelsens begyndelse. Heksen dukker op alle mulige og umulige steder – og det netop i en positiv gentænkning. I dag står eksempelvis de mere etablerede heksereligioner som Wicca stærkere end nogensinde og oplever en kontinuerlig tilslutning. Samtidskunsten er ikke blot optaget af hekse, men af det okkulte som sådan, og populærkulturen omfavner i høj grad heksefiguren og ikke mindst heksens alternative accessories som krystaller, astrologi og tarotkort.
I Salem, Massachusetts, der i slutningen af 1600-tallet var hjemsted for de berygtede hekseprocesser, blomstrer byen nu op som ’verdens heksehovedstad’, der vil omfavne alle grupper i samfundet, som er udsat for forfølgelse. Her bugner det af feministisk magi, politiske debatmøder, nymåne-meditationer, urter til stimulering af libido og indretningsbutikker for hekse. Det lyder meget amerikansk og er lidt komisk, men det rokker ikke ved, at heksen her transformerer sig til noget helt andet end det mørke skræmmebillede på kosten.
Det heksede i litteraturen
Sidst men ikke mindst står heksen som figur også stærkt inden for litteraturen. Bare i Danmark har vi den litterære Hekseskole, en slags alternativ skriveskole anført af forfatteren Olga Ravn, mens andre forfattere som Andrea Hejlskov og Shekufe Tadayoni Heiberg også arbejder aktivt med heksefiguren. Men det, at litteraturen omfavner heksen og det heksede, er ikke ensbetydende med, at heksen som figur optræder overalt i samtidslitteraturen.
De heksede kvaliteter i en tekst kan lige så vel bestå i et sprog, der vendes på hovedet, et modsprog eller en rytme, en messen, en poesi, der mimer trylleformularer eller andre af heksens særlige udtryksformer. Ligesom det kan finde udtryk i mere fysiske og konkrete performances, som eksempelvis førnævnte forfatter Shekufe Tadayoni Heiberg, der står bag en omfattende performance til årets fejring af Sankt Hans i Frederiksberg Have med alternative Sankt Hans ritualer, der har til formål at hylde heksen i stedet for at brænde hende af.
Man kan i dag også spørge sig selv, om det overhovedet er tidssvarende at brænde heksedukker af på bålet til Sankt Hans, eller om det ikke snarere er at fastholde en syg tradition og kultur, hvor man skåler ved udsigten til kvindemord.
Jeg forstår udmærket synspunktet, men kan personligt godt lide fejringen af midsommeren med bålet og tilmed afbrændingen af heksedukken. Jeg kan godt lide traditionen, netop fordi den trækker tråde tilbage i historien og minder os om fortidens afsindige misogyni og om, hvor rabiat den kan udvikle sig, hvis samfundet puster til ilden. Jeg kan godt lide, at det gør ondt, og at kroppen ligesom får et stød, når flammerne når frem til dukken, fordi det minder mig om, hvor hurtigt og hvor nemt man kan blive stemplet som heks og sat op på bålet.
Men det jeg allerbedst kan lide, er at vi nu befinder os i en tid, hvor billedet af heksen er under massiv udvikling. Det er et bemærkelsesværdigt sammenfald, at vi i tider med stort politisk opbrud og opmærksomhed både i forhold til feminisme, klimabevidsthed, oprør mod traditionelle autoriteter og indretning af arbejdsliv, kan konstatere en ændring og en positiv valorisering af heksen som figur. Det skete i 1970’erne, og det sker nu.
Det vil jeg tænke jeg på, når ilden brænder lystigt i bålet og opsluger heksen. At tiden er kommet til, at den stereotype heks endelig kan dø og lade en ny heks vokse frem af asken. Et billede af heksen, der forener lyset og mørket, et billede af kvinden, der ikke skal være enten-eller, men tillader hende at være det, hun er frem for alt: et menneske. På godt og ondt.
Heksen er en heltinde
i vor #MeToo tidsalder /
Nanna Goul
Anthony Ferdrick Agustus Sandys: Morgan-Le-Fay (1864), The Witch of Avalon. ©
Weekendavisen, rapportage, 2017
Rapport fra en skraldespand
Af Nanna Goul
Skraldemad. Det lugter, det er en beskidt affære - og det er muligvis afhængighedsskabende: at lette lidt på containerens låg og finde bjerge af brød, chips, grøntsager, fyldte chokolader og granola. En skraldejomfru rapporterer fra fire dages intensiv skraldetræning.
Det er blevet et stykke over midnat, og min mentor er lige kravlet op af en kæmpe container ved hjælp af en slags stige, vi ved fælles hjælp har bygget af nogle mælkekasser. Vi står med pandelygte og lommelygte og betragter udbyttet, det er ikke dårligt, vi får en sund start på dagen i morgen: friskpressede juicer med ingefær, rødbeder og gurkemeje, æbler, vandmelon, jordbær, blåbær, økologiske hirseflager og et bjerg af nødder. Og det er bare dét, vi har fundet her. Mens vi er ved at pakke tingene ned i vores rygsække, kommer der pludselig en mand ud af personaleudgangen. Vi stivner, da døren knalder i, forsøger febrilsk at slukke lygterne, knappen på pandelampen er svær at finde. Manden nærmer sig sagte, vi står helt stille i mørket og stirrer ned i asfalten, så råber han på engelsk: »Nå, finder I noget godt?« Min mentor og jeg bekræfter, ih ja, dejlige sager, vi roser fundene lidt nervøst, overdrevet, manden griner og forsvinder ud i natten.
Vi ånder lettet op.
Jeg er skraldejomfru - som jeg senere opdager, det hedder - og denne torsdag er min første gang. Det har ikke været helt nemt at finde nogen, der vil tage mig med ud at skralde, selv om jeg har meldt mig ind i diverse Facebookgrupper og spurgt i øst og vest.
Dumpster divers - som de hedder på engelsk - virker grundlæggende lidt tilbageholdende omkring deres aktiviteter. Måske fordi de ikke vil dele deres gode skraldesteder med hvem som helst, måske fordi de frygter, at (anti-) systemet bryder sammen, hvis der kommer for mange til, eller måske handler det bare om, at de ikke har lyst til at stå frem og afsløre deres hemmelige liv i containerne. Og journalister? Dem har de totalt noia over for.
Det fortæller min mentor, som jeg har fået kontakt til privat gennem en fælles bekendt, på denne torsdag aften. Selv ser han også en anelse skeptisk ud, da jeg først møder ham på en café, hvor han vil give mig en skraldeintroduktion, inden vi går rigtigt i gang. Men han viser sig hurtigt at være meget imødekommende og venlig. Han er født i Norge, har lilla hår og omtrent lige så mange piercinger i ansigtet, som jeg har fregner, og så er han punker og cand. mag. i udviklingsgeografi. Han har været bosiddende i København i mange år og har skraldet i 12. I begyndelsen handlede det en del om økonomi, men som han selv siger, har punkerne skrællet lang tid før alle andre, det har ligesom altid været en del af deres kultur.
Tænk bare, siger han, på det danske punkband Paragraf 119 og deres sang »Container raid« fra 2002 - og Ungdomshuset, hvor de også altid har skraldet maden til deres folkekøkken.
I dag skralder han udelukkende af idealistiske årsager - for at undgå et overdrevet forbrug og madspild - og fordi, han synes, det er sjovt - han beskriver det som »en skattejagt«. Især er han vild med at skralde kød. Han har p. t. sin fryser helt fyldt op med kød til i hvert fald to måneder, så det bruger han ingen penge på. Alligevel skralder han ikke længere så meget, som han har gjort, det kræver en del tid, og det er heller ikke alting, man kan skralde. For eksempel har han lige været ude at købe frosne marsvin til sin slange, den vil nemlig kun spise hele dyr, og det kan man typisk ikke finde i en container.
Min norske skraldementor giver mig torsdag aften rigtigt mange gode råd og fiduser.
Det er for eksempel godt at skralde lige nu - om vinteren - for der har containeren køleskabstemperatur, og varerne holder sig bedre. Det allerbedste er dog at skralde juleaften - eller i det hele taget op til helligdagene, hvor supermarkederne smider en masse mad ud på forhånd, som først udløber, når helligdagene er ovre. Et år fandt han fire kalkuner i juledagene. Han mener også, at det er bedst at skralde om natten - eller så sent som muligt - i hvert fald efter butikkerne har lukket, så man undgår konfrontationer med butikspersonalet. Det er sådan set lovligt at skralde på områder, der er tilgængelige, og i containere, som ikke er aflåst. Men det er ikke så populært blandt supermarkederne, der - måske ikke overraskende - hellere vil have, at man køber noget, og så ser det nok heller ikke så glamourøst ud, hvis deres containere - ud over affald - er fyldt med mennesker med bananskræller i håret. Især ikke, hvis de sviner.
DERFOR er der også på Facebooks skraldegrupper utallige opfordringer til at rydde pænt op efter sig: Supermarkederne sætter låse på containerne, hvis de skal stå og rydde op efter skraldernes eskapader - og det forstår man jo godt. Derfor rydder jeg naturligvis også op - både på min første tur torsdag og aftenen efter, hvor jeg igen har sat mig selv i skraldetræning.
Egentlig er jeg træt og uoplagt efter torsdagens natteroderi, og da jeg fredag aften - efter at have samlet mit udstyr (rygsæk, pandelampe, poser, handsker) og taget praktisk skraldetøj på (regntøj og gummistøvler) - smækker hoveddøren i bag mig, kan jeg umiddelbart godt komme i tanke om sjovere ting at lave en fredag aften.
Alligevel er der noget opkvikkende i at cykle afsted i aftenens kølige mørke. Det er som et fødevareeventyr, der er lige ved at begynde, Der var engang en container, og jeg kan mærke, at skralderiet for mig ikke kun handler om grønne ideologier, bæredygtighed eller gratis mad. Det føles faktisk som en urban skattejagt.
Jeg mødes på et aftalt sted med en kvindelig konsulent fra Københavns Kommune, der også er helt ny i faget. Hun har læst en artikel af Signe Wenneberg, der også skralder, og nu vil hun også prøve.
Konsulenten har svaret på min henvendelse på Facebook, og vi er blevet enige om, at vi i al vores uerfarenhed kan udforske vores lokalområde, Østerbro, sammen.
I begyndelsen går det ikke så godt. De fleste steder har låst af til deres affaldscontainere, flere butikker har deres affaldsområder helt indespærrede bag gitre, vi finder kun en enkelt kasse påskeliljer, jordbær og en masse risengrød i tuber. Da vi er tæt på at opgive, går vi forbi en kæmpe container, jeg lyser ned gennem åbningen. Det er, som når øjnene skal vænne sig til mørket, før de kan se: Først ser jeg bare en masse affald, men så begynder alt muligt at dukke frem. Er det ikke appelsiner, er det ikke bananer, er det ikke rugbrød? I denne container bliver jeg - ud over rigtig, rigtig beskidt, fordi det denne gang er mig, der må kravle ned og gå på opdagelse - oprigtigt forarget. Det går op for mig, at det der med madspil ikke bare er for sjov. Jeg finder mindst otte affaldssække proppet med dagfriskt bagerbrød, lyse brød, rugbrød, kager, kanelsnegle, boller, muffins. Hele to sække er fyldt til randen med flutes.
Da vi cykler hjem, har vi brød nok til mange, mange dage, alligevel er jeg kommet lidt i tvivl om, om det er dét værd. Selv i den friske natteluft kan jeg lugte, at jeg stinker som en ådselæder. Lige inden jeg skulle op af containeren, gled jeg i en smattet substans, og en fordærvet kærnemælk eksploderede op ad mine ben. Det er, som om jeg har været på en slags militærøvelse på en losseplads, mine muskler værker af at være brugt på helt nye måder, det er ikke helt nemt at manøvrere rundt i en container. Måske er det at skralde det tætteste, jeg nogensinde kommer på at være et friluftsmenneske? Jeg sover som en sten, efter jeg har kastet mit ådseltøj i en affaldssæk.
LØRDAG pjækker jeg fra aktiv skraldning - om natten drømte jeg, at jeg blev indespærret i en container - i dag vil jeg gå til skraldningen på en mere tilbagelænet måde, være mere civiliseret: Jeg vil tage forbi Foodsharing Copenhagen, en genkommende uddeling af gratis overskudsmad indsamlet af frivillige, og så vil jeg tage til Teater Grobs teaterforestilling MADness, der passende nok handler om at skralde mad (og spiller frem til 4. februar). I dag vil jeg ikke have beskidte hænder.
Jeg googler mig derfor også frem til en række apps og butikker, man med fordel kan benytte sig af, hvis man gerne vil mindske madspild - uden at bade fødderne i fordærvet kærnemælk ved midnatstide. Eksempelvis kan man handle i en af de to Wefood-butikker i København, der er drevet af Folkekirkens Nødhjælp, og som udelukkende sælger stærkt nedsat mad og øvrige produkter, som supermarkederne ikke vil sælge - enten på grund af overskreden holdbarhedsdato eller beskadiget emballage. Der findes også en række apps, eksempelvis den populære To Good To Go, hvor især bagerforretninger tilbyder poser med dagens overskydende brød efter lukketid - til en yderst fornuftig pris.
Foodsharing Copenhagen er denne lørdag på Nørrebro ikke noget hit bortset fra en bunke udmærkede salmiaklakridser. Især uddeles der utroligt mange rådne grøntsager - det virker faktisk ikke som madspil, men mere som om at grøntsagerne længes efter igen at blive til muld. Det må de gerne blive - men ikke i min mund.
Teaterforestillingen MADness er til gengæld en succes. Som en slags collage fletter de to skuespillere Anne Voigt Christiansen og Olaf Højgaard vellykket forskellige historier om deltidsskraldere og friganere - folk, der næsten udelukkende lever af gratis og især skraldet mad - sammen med en slags manual til folk, der som mig gerne vil forsøge sig med fænomenet. Dog får jeg en ubehagelig indsigt: I forestillingen gør de meget ud af hygiejnen, sygdomme, der kan opstå af mangel på samme, de forklarer, hvordan de vasker deres skraldede varer med vand og sæbe - nogle spritter tilmed også deres fund af. Det nævnte min mentor ikke noget om.
Jeg cykler hjem med advarselssignaler, der blinker i takt med cykellygten, hjernehindebetændelse kan opstå efter ganske få timer - jeg googler symptomerne, inden jeg træder ind i entreen. Indenfor leger min datter læge, hun banker ivrigt en plastikhammer på min mands ben, det ser ikke rart ud, men der er endnu ingen, der har feber, nakkestivhed eller sløret syn.
Søndag har jeg min sidste skraldeoplæring, så må jeg klare mig selv. Igen har jeg gennem en privat kontakt fået fat på en antropologistuderende, der har skraldet i cirka to år. Hun mener sagtens, at man kan skralde om dagen, og det er jeg hende dybt taknemmelig for. Da jeg møder hende, har hun heller ikke noget overlevelsesudstyr på, men er på vej videre til et sted i byen, hun skralder direkte ned i sin Marc Jacobs taske, se, tænker jeg, det begynder at se fornuftigt ud. Hun kender også de gode steder. Det første sted åbner vi bare én container, så er der pote. Fyldte chokolader, økologiske håndlavede bolcher, chips, magert kalvekød, perfekt modnede avokadoer, økologiske pinjekerner - det meste med en mindre overskridelse af datomærkningen.
Da jeg cykler hjem, kan jeg mærke det boble i hele kroppen, og jeg må konstatere, at mit blik har ændret sig. Når jeg kører forbi et supermarked, skanner jeg automatisk bygningen for indgange til baggården, og hvis containerne står frit fremme, kan jeg ikke dy mig for lige at kigge ned. Der er flere gode ting denne søndag, især chips og kager, jeg er i dag kommet solidt ind i kampen mod madspild.
Spørgsmålet er så, hvordan jeg undgår følgevirkningen: overvægt.
Information, klumme, 2020
Planteblindhed er måske forklaringen på, at du ikke har talt med din plante i dag
Vi ignorerer ofte planter til fordel for dyr og mennesker. Forskerne kalder det planteblindhed. Men måske skulle vi betragte planterne med nye øjne og se dem som grønne personligheder, skriver litteratur- og teateranmelder Nanna Goul i denne klumme.
Nanna Goul
Vi skal simpelthen se planterne på en helt anden måde. Eller grundlæggende: bare sørge for, at vi faktisk ser dem.
Planteblindhed
Ifølge den italienske professor i planteneurobiologi, Stefano Mancuso – og en række andre forskere i øvrigt – er det nemlig sådan, at den menneskelige stenalderhjerne slet ikke er indrettet til at se planter i naturen. Ikke sådan rigtigt. Det er det, forskere kalder for ’planteblindhed’.
Hjernen er indrettet til at sortere det uvæsentlige fra, idet det oprindeligt var mere fordelagtigt for vores overlevelse at fokusere på dyr og mennesker. Men på dette tidspunkt i evolutionen, mener Stefano Mancuso, har det udviklet sig til et stort problem. Både for kloden, mennesket og planterne.
Det er imidlertid muligt at ændre på denne planteblindhed, som vi fra naturens side – ironisk nok – er udstyret med. Men det kræver, at vi bruger langt mere tid sammen med planterne, og at vi begynder at betragte dem med nye øjne. Men måske er det heller ikke så svært endda.
For faktisk ligner planter og mennesker hinanden langt mere, end vi tror. For selv om planterne ikke fysiologisk ligner os mennesker, kan de mange af de samme ting, påpeger Mancuso. Planter kan trække vejret uden lunger, se uden øjne, smage uden mund, dufte uden næse og høre uden ører.
Lige præcis derfor var det heller ikke bare en tom performance, da Barcelonas operahus åbnede for ganske nylig – efter coronanedlukningen – med en klassisk koncert for intet mindre end 2.292 planter.
Her var alle tilskuerpladserne fyldt op med planter, der kunne lytte til Giacomo Puccinis Chrysanthemum – og på den led kunne planterne for en gang skyld blive inviteret inden for i kulturens verden. Efterfølgende blev hver enkelt plante i øvrigt doneret til en medarbejder, der havde løbet ekstra hurtigt under coronakrisen. Var det noget for Københavns Opera?
Uanset hvad tror jeg, at vi i fremtiden kommer til at se meget mere til planterne – ikke bare i kulturens verden. For selv om det stadig er et omdiskuteret emne, hvorvidt planter har bevidsthed eller intelligens – noget, som Stefano Mancuso argumenterer for – ja, så kan de altså mere, end vi ellers går og tror.
Og de planter, som der bliver talt meget til – og spillet musik for – vokser simpelthen bedre end dem, der ikke gør. Det handler som alt andet om at blive set. Plante eller ej.
Information, klumme, 2019
Vi mangler en tradition for at rumme døden. Derfor bør vi omfavne Halloween
I Danmark anser de fleste halloween som en kommerciel begivenhed, men traditionen går helt tilbage til kelterne, der med Samhain markerede, at sommeren var slut, og at de døde på denne dag kunne komme på visit. Man dækkede op til dem omkring bordet, tændte lys og bål og helligede denne dag de afdøde. Ikke nogen dum tradition, skriver Nanna Goul i denne klumme.
Nanna Goul
Halloween er for børn og købmænd, sådan tænker de fleste i Danmark nok. Fejringen, der altid ligger på den 31. oktober, er da også et relativt nyt fænomen hertillands.
I godt 20 år har man kunnet se døde luciabrude, zombiepirater og skeletter i dværgstørrelser tigge slik af forvirrede danskere, ligesom enhver underholdningscentral med respekt for sig selv har fulgt trop og disket op med græskarlygter, polyesterflagermus og hekseblod, der i mysteriets ånd smager fuldstændigt som den billigste blandede saft fra Netto.
Men denne kommercielle dyrkelse af halloween kunne i virkeligheden ikke ligge længere fra fejringens kulturelle og historiske oprindelse.
Som udgangspunkt stammer halloween fra de irske, engelske og nordfranske keltere, der med samhain markerede afslutningen på sommeren – og at tiden til mørket, vinteren, som man også forbandt med døden, nu var kommet.
Det keltiske nytår lå dagen efter, den 1. november, og man mente, at aftenen og natten inden, på samhain, var sløret mellem de døde og de levendes verden særligt tyndt. Her kunne de døde, spøgelser og ånder trænge igennem til vores verden og komme på besøg.
Det var både godt og skidt. Skidt, fordi også ubehagelige typer kunne komme luskende fra dødsriget og omegn, men dem forsøgte man at beskytte sig mod ved at udskære uhyggelige roelygter og selv tage faretruende tøj på. Så kunne de skræmmes væk.
Inden for hjemmets trygge rammer var det imidlertid en glædelig begivenhed. Man stillede lys ved de afdødes grave, så de kunne finde vej hjem, og ved bordet blev der dækket op til de døde med både tallerkener og glas. For jo, de døde kan også trænge til en lille én – om ikke andet så til ånden. Og det var jo den, man fik besøg af.
Udvikling af traditioner
Sådan gør man i øvrigt også til den mexicanske farverige højtid for de afdøde, Día de los muertos (de dødes dag), en tradition, der imidlertid stammer fra aztekernes og mayaernes tid, der med tiden så også er blevet rodet sammen med den katolske højtid, allehelgensaften. Sådan går det jo, hvilket også er historien om Samhain.
For da de kristne magthavere udryddede alle de keltiske og hedenske skikke ved at skabe nye, der lå tæt ved og mindede om de gamle (om ikke andet har vi lært det af Dan Browns Da Vinci Mysteriet), så blev samhain til allehelgensaften – senere halloween (All Hallows Eve) og det keltiske nytår til Allehelgensdag.
Og derved fik allehelgensaften også et kristent islæt, blandt andet de såkaldte soulcakes – sjælekager – der lagde grunden til denne tids trick or treat. For da de irske og engelske immigranter i Guds navn var nået omvendte til USA, hvor de i øvrigt ikke fandt så mange roer at skære i og derfor måtte nøjes med græskar, blev en sødtandet tradition udviklet.
Her klædte børn sig ud, igen for at skræmme de onde ånder væk, og så gik de fra hus til hus, hvor de – mod bønner for familiens afdøde – modtog en sjælekage med et kors på. Når kagen var blevet fortæret, befriede man i samme hug en sjæl fra skærsilden. Så der var god grund til at spise igennem.
Sådan udvikler gamle traditioner, højtider og religiøse fester sig hele tiden, men helt nye traditioner – som halloween i Danmark – hænger ellers ikke på træerne (det skulle da lige være suttetræerne). Personligt synes jeg bare, at vi skal omfavne halloween, allehelgensaften eller samhain, hvad man nu har lyst til at kalde den – denne aften til ære for de døde.
I Danmark har vi netop ikke rigtigt nogen udviklet kultur, der kan italesætte, markere eller rumme døden og de afdøde, når først de er blevet lagt i graven, og stenen er sat. Så hvorfor ikke hilse allehelgensaften velkommen?
Faktisk kan man, hvis man vandrer rundt på kirkegårde den 31. oktober (og hvem gør ikke det), se, at mange danskere allerede har taget traditionen til sig. Her stråler det ene gravlys efter det andet den vandrende i møde. Og måske skulle man også prøve at dække op til de af familiens afdøde, man savner mest? Og servere en styrkende ret og et glas vin?
Min veninde har gjort det i mange år, og ja, siger hun, i begyndelsen kan det godt virke lidt akavet. Men så vænner man sig til det. Og en ting er ganske vist. Man behøver ikke at frygte, at de spiser én ud af huset.
Information, klumme, 2021
Folk tror, jeg er skør, når jeg taler til planterne. Men samtale er vel ikke kun for mennesker
Man bliver hurtigt stemplet som skør, hvis man taler med sig selv, birketræet eller stauderne. Men hvorfor er vi mennesker så fastlåste i vores blik på samtalepartnere? Og er det overhovedet særligt smart? spørger forfatter Nanna Goul i denne klumme
Nanna Goul
For et par uger siden blev jeg irettesat i Netto. Jeg løb forvirret rundt og mindede mig selv om, hvad det egentlig var, jeg skulle finde, vaskepulver, opvaskemiddel, og det var der en dame, der ikke brød sig om. »Ih tak«, sagde hun ved hylderne med ugens spotvaretilbud, »det er jeg virkelig glad for, du deler med mig«. Det var ironi, må man forstå, hun var faktisk ikke glad for, at jeg gik rundt der i Netto og talte med mig selv om elementer på min huskeseddel. Jeg vil give hende så meget, at det afgjort ikke er det mest interessante sted at blive indrulleret i min bevidsthed, alligevel blev jeg lidt chokeret, for jeg er sådan én, der sagtens kan gå rundt og tale lidt med mig selv, og jeg havde faktisk helt glemt, at det var så skamfuldt. At det kan være et – ud af mange – tegn på galskab.
Jeg vil tro, at jeg altid har talt med mig selv. Som barn havde jeg to usynlige venner, jeg havde livlige diskussioner med, som ung husker jeg at være bevidst om, at når der var en kat i nærheden (og det var der ofte i mine barndomshjem), var det en slags buffer – en acceptabel anledning til at snakke løs. Det samme med babyer, fandt jeg siden ud af, og guder. Dyr, babyer og guder er undtagelser fra de forventninger, flertallet har til samtalen: Nemlig, at den foregår som en sproglig kommunikation baseret på forståelige ord mellem minimum to forskellige mennesker. Babyer skal jo lære at tale på et tidspunkt, det er godt for alt muligt udviklingsmæssigt at tale til dem, så der er det bare med at komme i gang. Og de fleste veletablerede guder sætter stor pris på bønner, trosbekendelser og direkte henvendelser, og hvis man sidder og mumler frem for sig selv i en kirke, så ved man, hvad det handler om, måske ikke selve samtalen, men alligevel, man forsøger at tale med en gud, og det er en socialt accepteret chance at tage.
Tale er anerkendelse
Men altså, hvis man så går videre herfra og taler med potteplanter, birketræer, en høj, et bjerg, vestenvinden eller sig selv, ja, så begynder man at komme på glatis. Samtalen er tilsyneladende primært en antroprocentrisk fornøjelse homo sapiens imellem, men ærligt talt, det er da et lidt lukket selskab. For når vi taler til andre størrelser, ja, så er det jo ikke kun for at få dem i tale, det er jo også udtryk for, at vi anerkender dem, at vi gerne vil komme dem nærmere, ja, at vi gerne vil komme i kontakt med dem.
Når jeg taler med mig selv, er det også en måde at skabe en form, som de dybest set usynlige størrelser, der roder rundt inden i mig, kan indeholdes i. Det er et forsøg på virkeliggørelse. Når jeg udtaler noget, en tanke, en følelse, en henvendelse, mundtligt, bliver den mere virkelig, fordi den findes – også som noget, andre kan reagere på. Det var så det, der skete i Netto, men det kan jo heldigvis også ske på andre og mere positive måder.
Væsner i deres egen ret
Hvis jeg for eksempel henvender mig til et træ eller en potteplante, siger hej og hvordan går det, hvor er du dog vokset, er du tørstig (eller hvad jeg nu kunne finde på), så sker der også det, at jeg anerkender eksistensen af det plantevæsen på en anden måde. Jeg anerkender det så meget, at jeg taler til det. Og lige præcis dét er noget, jeg øver mig på for tiden. Jeg øver mig på mit blik på planterne. På at se planterne som væsner i egen ret og ikke blot som objekter, der kan bruges og misbruges, som det passer os.
Jeg tror, at præcis det blik er afgørende i den klima- og biodiversitetskrise, som vi står i. At vi nærmer os træer, planter, svampe og bjerge på en respektfuld måde, en interesseret måde, hvor vi tilkendegiver, at vi gerne vil lære dem bedre at kende – og opføre os ordentligt i selvsamme forsøg. Det kan man jo gøre ved at tale til dem. Og ærligt talt, det er vel ikke mere mærkværdigt at tale til et hyldetræ, end det er at tale til et marsvin eller en luftig guddom, ingen rigtig har set? Det synes jeg i hvert fald ikke. Måske gør mine naboer, men pyt. Samtalen skal jo starte et sted.
Information, klumme, 2021
Måske ville vi passe bedre på jorden, hvis vi gik mere på bare tæer
Vi har bevæget os langt væk fra den konkrete jord, mulden under fødderne, og vi har ikke lært ret meget om, hvordan jordens komplekse økosystem virker. Det skal vi rette op på, hvis vi vil bremse klimaforandringerne, skriver forfatter Nanna Goul i denne klumme.
Nanna Goul
Vi har bevæget os langt væk fra den konkrete jord, mulden under fødderne, og vi har ikke lært ret meget om, hvordan jordens komplekse økosystem virker. Det skal vi rette op på, hvis vi vil bremse klimaforandringerne, skriver forfatter Nanna Goul i denne klumme.
Det var efter ferien, hvor jeg vendte tilbage til byen med familien. Hele sommeren havde jeg været i sommerhuset, gået på gamle knirkende gulve, vandret med bare fødder på det dugvåde græs om morgenen, løbet efter børnene på grusstierne, tæerne i vandet, på sandet, hevet torne ud af fødderne, fordi jeg havde bevæget mig på jorden. Tilbage i byen ville kroppen ikke gå op ad trapperne. Vores lejlighed ligger på anden sal, det er ikke på toppen af en skyskraber, men der var noget med bevægelsen: at gå opad. Opad for at lave en kop kaffe, smøre en mad, tage et bad, der var noget med etagekonceptet, der virkede nærmest naturstridigt.
Senere blev jeg svimmel, når jeg kiggede ud ad vinduerne, det var, som om jeg hang og dinglede fra et af de høje legotårne, børnene altid konkurrerer om at bygge, det højeste tårn vinder. Nu syntes jeg, at det højeste havde tabt. Jeg ville ned til jorden igen.
En shaman med langt sølvgråt hår fortalte mig for et par år siden, at mange mennesker, der besøgte hende, led af jordfrygt. At det var elementært grænseoverskridende for nogle mennesker at lægge sig direkte på jorden, uden tæppe, underlag, at opleve den ufiltrerede kontakt med jorden. Måske var det en frygt for bakterier og små organismer, måske var det en indirekte dødsangst. Dét, at jorden også er der, hvor vores livløse legemer en dag lægges til rette, at det også er der, vi ender i kredsløbet.
Når vi skærer i jorden, udleder vi CO2
Jeg kan huske, at jeg undrede mig over den frygt. Senere holdt jeg op med at undre mig. De fleste af os er bange for det, vi ikke forstår, og jo mere klimakrisen buldrer derudaf, bliver det tydeligere, hvor lidt vi ved om, hvordan jorden – som i den konkrete muld under os – fungerer.
At jorden er et enormt komplekst økosystem, der spiller en helt afgørende rolle i vores forsøg på at bremse klimaforandringer, ganske enkelt fordi jorden kan lagre enorme mængder kulstof, har vi ikke rigtigt lært noget om i skolen.
Jeg har netop gennemgået en uddannelse i permakultur, og det, der er mest slående, er egentligt, hvor lidt jeg ved. Jeg så en oversigt over udledt CO2 fordelt over et år, og der, hvor vi i den nordlige del af verden udleder mest CO2, er i foråret. Når vi pløjer og bearbejder jorden. Hver gang vi skærer i jorden, ødelægger vi ikke blot alt muligt liv og nyttige forbindelser mellem alle de organismer, svampe og bakterier, der lever i jorden. Vi frigiver også enorme mængder CO2.
Hvis man derimod bare plantede direkte ned i jorden, som man gør i det regenerative jordbrug, og lavede smarte forbindelser planterne imellem, så man heller ikke behøvede pesticider, kunne man med det samme begynde en effektiv opbygning af jorden. Hvis man tilmed begyndte at plante træer som en del af regenerationen, så ville vi ikke blot nærme os et CO2-neutralt sted. Vi ville begynde at lagre CO2. At gøre noget reelt opbyggeligt i stedet for bare at gøre så lidt skade som muligt. Det er en mulighed, der foreligger, uafhængigt af nye teknologiske landvindinger.
Brug jorden til det, den er god til
Senere i august begyndte jeg at tage skoene af, når jeg gik i parken, var på besøg i folks haver. Jeg har læst noget forskning om jordens positive indvirkning på stress, det meste bragt i tidsskrifter om alternativ medicin. Jeg ved ikke, om forskningen er efterprøvet, om det virker efter hensigten. Men det gør mig glad at gøre det.
Mange børn har det på samme måde. For to uger siden lavede jeg en performance med en gruppe børn i 2. klasse. De syntes, det var mærkeligt, at jeg gik rundt uden sko på, selv om det var en exceptionelt varm dag i september. »De voksne siger altid, at vi skal tage sko på,« sagde de. Og det gør vi vel faktisk. Måske skulle vi lade være med det. Børnene fik i hvert fald lov til at smide skoene.
Det var sjovt, og det gjorde lidt ondt. Der var brændenælder, tidsler og en enkelt fod mødte en hundelort. Vi tørrede lorten af igen, så gik foden videre. Sådan er livet på jorden. Og hvis vi lærer den bedre at kende, dropper jordangsten og bruger den til dét, den er god til, er der en god chance for, at vi kommer til at kunne gå videre.
Information, Klumme, 2019
Hvordan kunne solen skinne så nådesløst, når min pige netop var død?
I denne uge måtte kultur- og kirkeminister Joy Mogensen opleve den store sorg at miste sit lille barn. Oplevelsen står Joy Mogensen ikke alene med, spædbørnsdød sker oftere end man tror. Omgivelserne kan ikke omgøre tragedien, men de kan gøre det nemmere for de sørgende at vende tilbage til livet. Klumme af forfatter Nanna Goul.
Nanna Goul
Det var en meget smuk efterårsdag for godt syv år siden, da min førstefødte datter døde.
Jeg kan huske det tydeligt, fordi jeg lå på Rigshospitalet og stirrede ud på træerne, parken ud mod Tagensvej, og at vejret gjorde tragedien næsten endnu mere ubærlig.
Hvordan kunne solen skinne så nådesløst, himlen være så skyfri og efterårsbladene bære så varme farver, når min pige netop var død?
Jeg var som litterat uddannet til at lede efter objektive korrelater, men jeg fandt ingen den dag.
Tiden lige derefter var travl og surreel. Jeg kunne knap gå efter fødslen, men jeg måtte med netunderbukser, fødselsbind og min kæreste som krykke, stavre rundt på sightseeing på kirkegård efter kirkegård for at finde ud af, hvor det bedste sted ville være for vores datter at blive begravet.
Vi så på små kister, udpegede økologiske urner, et gravsted, talte med præster, valgte salmer og fandt et sted, hvor man kunne drikke gravøl.
Vi kom igennem dagene, fordi vi skulle stå op om morgenen for at sørge for, at vores datter fik den afsked, hun havde fortjent. Vi kom igennem begravelsen og så pludselig – så var der helt stille.
Efter begravelsen, efter chokket, kom den virkelig svære tid. Ikke mindst for min kæreste. I Danmark har kvinden, når barnet dør efter uge 22, ret til tre måneders orlov, mens manden kun har 14 dages orlov. Det er alt for lidt. Tiden dækkede akkurat til at løse alle praktikaliteter i forbindelse med begravelsen, og så skulle han tilbage på arbejde.
Min kæreste fik stresssymptomer og kunne pludselig ikke gå ned i Netto og købe ind. Jeg selv blev ramt af en brusende sort malstrøm af katastrofetanker. For hvis dette kunne ske for mig, for os, hvad kunne så ikke også ske?
At anerkende sorgen
Når man er gravid, læser man i de fleste graviditetsbøger, at dét, at barnet dør, sker meget sjældent, at det sker for lige under én procent. Det er et mærkeligt tal.
På den ene side lyder det som et opmuntrende tal, noget, nærmest ingen bliver ramt af, men i min nærmeste vennekreds er vi ikke mindre end fire par, der har oplevet, at vores barn døde kort før eller til termin. På trods af procentsatsen, og fordi hovedparten af kvinder får børn, sker det altså alligevel ikke så sjældent.
Alligevel føler man sig ret uheldig, slet og ret, når man bliver ramt af noget, der statistisk set er så usandsynligt. Man får åbnet op for det kaos og den uforudsigelighed, der rumler rundt i verden, og det forekommer pludselig sandsynligt, at alt muligt andet tragisk kan ramme én.
Hvad er sandsynligheden for, at flyet falder ned? For at blive kørt over, når man går over gaden? For at blive ramt af sklerose? Én procent? Så sker det sgu nok for mig. Sådan havde jeg det i lang tid.
Men langsomt får man mere filter igen. Man trækker sig længere og længere væk fra tragedien, får genopbygget en illusorisk tillid til, at tingene fungerer, som man dårligt kan leve uden. Selv om det ikke rigtigt passer.
Man får flere børn, levende børn, og det hjælper, selv om man indimellem, når der er lidt for stille i tremmesengen, bliver trukket helt ud til kanten, hvor man står og svæver, indtil man igen er i sikkerhed, når man har konstateret en vejrtrækning.
Men i den proces, hvor forældre, der har mistet deres børn, langsomt skal vende tilbage til verden, kan omgivelserne gøre det lidt nemmere.
Man kan læse en masse gode råd på Landsforeningen Spædbarnsdøds hjemmeside, men det bedste råd, jeg kan give, er simpelthen bare at tale med de sørgende – ikke at være berøringsangste. Det er bedre at sige noget kluntet end slet ikke at sige noget.
At hjælpe med aftensmad og gåture. At anerkende sorgen, barnets eksistens, at lytte og ikke være for klog. At undgå at gøre den sørgende til en tragedieskraldespand. Altså at man ikke overdænger den sørgende med sine egne tragedier, fordi man tror, at man så udviser forståelse.
Det er en misforståelse. Det gør ikke verden tryggere at høre om alt det andet lort, der foregår. Opmuntring virker klart bedre.
Og så skal man også huske, at de døde tæller med. At de ikke bare forsvinder´, fordi de ikke findes rent fysisk. Et dødt barn er stadig et barn.
I denne uge måtte kultur- og kirkeminister Joy Mogensen opleve den store sorg at miste sit lille barn. Oplevelsen står Joy Mogensen ikke alene med, spædbørnsdød sker oftere end man tror. Omgivelserne kan ikke omgøre tragedien, men de kan gøre det nemmere for de sørgende at vende tilbage til livet. Klumme af forfatter Nanna Goul.
William Waterhouse: The Lady of Shalott (1881)